Фрагменты богослужебных чтений и песнопений Великого Поста (2007г)
Содержание: Первая неделя, вторая неделя
Понедельник 1-й недели Поста. 6 (19) февраля. Память прп. отца нашего Викула, епископа смирнского.
Из Слова 1-го прп. Ефрема Сирина:
«… И да возсияет благодать Христова в души моей, и да просветит ми омраченную мысль, и буду яко прилежен, и достоин покаяния, молитвам вашим помогающим ми.Ибо моя вся горькая осладятся, благодатию вышнею о (мне) нечестивем. Благодати бо пришествие таково есть: сладость, тихость, покаяние, им же возможет сердце сладостию и тихостию, и радостию просвещения, - и забуду внезаапу душею земленая, и страсти плотския и скверныя. И благодать вселит помысл в души – рая царскаго исполнь суща, сады доброплодныя имуща, и вкус его различный. Воня сладки имея, красны очима, и устом, и ноздрем. Таковы суть волны благодатныя – просвещают, и сладят, и веселят. Блаженна душа, имеющи в себе волны благодатныя: просвещается, сладится, веселится видением благоуханным. Паки реку, блаженна душа, имеющи сия вся дарования. Ничто же не видит, ни брежет на земли, но есть пленница к Богу. Не бо оставит ея свет сладостный никамо же зрети. Рая плод благолепен есть, души просвещене благодатию.
Се паки облачаюся в безстудие, и припадаю к дверем Владыки моего, мил ся дею, припадаю моляся, глаголя присно: прости, Долготерпеливе. Лучше бо есть рабу, не отступити своего владыки. Егда же согрешит, тогда наипаче пребывати у него, и молитися со всем смирением сердца. Тако навыкли суть человецы – отпущати человеком согрешения; то кольми паче Бог. Ты, Содетель всех, многомилостив, и долготерпелив, и щедр, человеколюбец, и милосерд, и благ, - отпустиши беззакония и вся согрешения к Тебе прибегающим. Ибо Сам еси Сокровище милостынь Твоих – моему малому житию извет дарствовати, и обратитися ко ищущим покаяния со всем смирением сердца…»
От пророчества Исаина чтение:
«…Аще принесете семидал, - суетно. Кадило – мерзость Ми есть. Новомесячия ваша и субботы, и день велик не приемлю. Пост и праздники ваши ненавидит душа Моя. Бысте Ми в сытость, ктому не стерплю грехи ваша. Егда руце прострете ко Мне, отвращу лице Мое от вас. Егда умножите мольбу, не услышу вас. Руце бо ваши исполнени крове. Измыйтеся и чисти будете. Отъимите лукавство от душ ваших, пред очима Моима. Престаните от лукавствий ваших. Научитеся добро творити. Взыщите суда, избавите обидим. Судите сиру, и оправдайте вдовицу. И приидите, истяжимся, - глаголет Господь. И аще суть греси ваши яко оброщени, - яко снег убелю я. Аще ли же суть яко очервлени, яко волну убелю…»
Стихера на стиховне вечера, глас 3:
«Постимся постом приятным, благоугодно Господеви.
Истинен пост, еже злых отчуждение:
воздержание языка, ярости отложение,
похотем отлучение, клеветы и лжи и клятвопреступления.
Еже сих умаление – пост есть истинен и благоприятен».
Некоторые малопонятные слова:
Внезаапу – внезапно, сразу, вдруг.
Воня – запах.
Никамо – никуда.
Семидал – особо чистая пшеница.
Суд – в данном случае: справедливость.
Волна – овечья шерсть, руно.
Вторник 1-й недели Поста. 7 (20) февраля. Иже во святых отца нашего Парфения, епископа Лампсакийского и прп. Луки Елладского.
Канон-трипеснец прп. Феодора Студита:
«Гряди, душе, крилы облегчаема –постными добродетельми.
От долу влекущия злобы возстани,
виденьми напитайся вышними,
пищу ходатающи благих,
боговидна бывающи верою.
Приидите! Яко же Господь постом победи врага, -
сим и мы сокрушим ему стрелы и ловления:
«Отъиди от мене, сатано», - кождо глаголюще,
внегда хощет искусити нас.
Постом приближающеся к молитвенней горе,
и мы сердцем чистым (у)видим Бога,
скрижали приемши заповедей внутрь,
яко же Моисей, славою блистающеся лицем, любви Его».
От Притчей чтение:
«Премудрость во исходех поется, в путех же дерзновение водит. На краех стен проповедается, при вратех сильных водворяется. При вратех же града дерзающи глаголет: елико аще время незлобивии держатся правды – не постыдятся. Безумнии же, неправды сущее желатели, нечестиви бывше, возненавидевше чувство, и повинни быша обличением. (…) Будет бо, егда призовете мя, (говорит Премудрость) – аз не услышу вас. Поищут мя злии, и не обрящут. Возненавидеша бо премудрость, страх же Господень не вняша. Ни восхотеша моим внимати советом, поругаша же моя обличения. Тем же убо снедают своего их пути плоды, и своего их безчестия насытятся…»
Некоторые малопонятные слова:
Кождо – каждый.
Елико – сколько.
Чувство – здесь: понимание.
Среда 1-й недели Поста. 8 (21) февраля. Св. великомученика Феодора Стратилата и св. пророка Захарии Серповидца.
Прп. Ефрем Сирин. Из слова 49.
Мы решились привести пространную выписку из поэтических проповедей «пророка сирийцев», как яркий образец стиля самого прп. Ефрема, и как выражение религиозного темперамента народа, давшего христианскому миру величайших аскетов (обоих Симеонов-столпников, и многих других) поэтов (как прп. Роман Певец и раньше его – сам прп. Ефрем) и мистиков (как прп. Исаак). Повторы и перепевы одной и той же мысли, кажущиеся утомительными и излишними при чтении с листа, являются непременной принадлежностью семитской поэзии и семитской нравоучительной книжности, - что можно видеть в псалмах и в притчах Соломоновых. Поучения прп. Ефрема и были одновременно импровизационным пением и медитацией. Традиция чтения поучений на определенные погласицы, сохраняемая старообрядцами, восходит именно к сирийскому церковному обиходу, который оказал в 4-7 веках огромное воздействие на литургическую жизнь христиан Востока и Запада. В древнем амброзианском и григорианском пении Западной Церкви сирийские мотивы слышны так же явственно, как и в византийском.«…Восхотел ли еси отъити в страну далече, от своего отечества? То не можеши в един день претещи путнаго течения, но чтый поприща, и часты стопы по вся дни ходиши, и временем, и трудом понуждаем, в страну, ея же чаеши.
Тако убо есть и Царство Небесное, и пища райская: постом и бдением, и воздержанием, кождо постигнет тамо. Воздержание, и слезы, и молитвы, и любовь – се суть жилища, ведущая на небо к Богу.
Не бойся начала прияти добраго пути, ведущаго в жизнь вечную. Токмо восхощи ходити по нему, и обрящешися абие единодушен, и в том часе направлен будет путь твой пред ногама твоима. И тако веселяся, ходити имаши во вся дни.(…) Владыка Христос Спас, - Путь животный Собою бысть, хотящим приходити с радостию ко Отцу Света.
Бысть ми, Христе Спасе, Ты Путь животный, ведый ко Отцу. Начало Ты, и Свет, и Радость, и Конец.
Ты в Царство Небесное бысть ми Путь животный, О, Владыко Сыне Божий, и Источник жизни и просвещению, им же и почерпох желание источника благодатнаго.
Бысть благодать Твоя в сердцы раба Твоего – свет и радость, и сладчайша паче, и медвенейша сота устом моим.
Бысть благодать Твоя рабу Твоему, яко сокровище, обогащая нищету мою.
Бысть благодать Твоя рабу Твоему, прибежище и сила, заступление же и похвала, и исполнь жизни вечныя.
Како премолчит раб Твой, от многия сладости, благодать Твою и любовь Твою, или отверзет уста своя измождалая!
Или како претерпит язык мой сицевую пользу, нежели паче воспоет и славит всегда Делателя благим!
И како паки затворю волны благодатей Твоих, истекающих в моем помысле, исполнь сущих сладости!И во многих благодатех, вопию и славлю Владыку, с небесе давшему своему угоднику, благодати небесныя многими дарми.
Величаю благодать Твою, Господи Спасе мой.
Еже величаю Тя, Господи, сам ся величаю.
И непрестает язык мой, песнословя благодать Твою, О, Владыко!
Не умолкнут гусли моя, поюща песни духовныя: понеже любы Твоя влечет мя к Тебе, Спасе, - Похвала живота моего!
(…) Буди сердце мое – земля блага, приемлющи семя добро, и да обросит благодать Твоя верху мене росу жизни вечныя.
Да поженет рука моя рукоять добру от земли сердца моего: покаяние, поклонение, освящение, и угодная Тебе всегда творити.
Возврати душу мою во ограду рая: со овчатем обретшимся, да обрящется душа моя во свете Твоем.
Оно бо овча обретшееся понесл еси на раму Своею. Сию же мою недостойную душу благодатию Своею приведи.
И принеси обе вкупе – Отцу Своему страшному и пречестному, пред ангелы и архангелы, херувимы и серафимы.
Да глаголю убо в краснем раю со всеми святыми: слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веком. Аминь».
Канон-трипеснец прп. Феодора Студита. Глас 2.
Пещь страстей распаляет душу мою,
но росою милости Твоея сию угаси,
источивый безстрастия каплю
из нетленных Ти ребр в распятии,
Благодателю, многим милосердием.
Вознесл еси нас, падших в злобу,
иже на кресте Твоим вознесением, Христе.
Тем же мя, поползшася грехом в пропасть,
возведи, и утверди на камени спасения,
яко да славлю державу Твою.
Копием Ти, Христе,
страстей гноения очисти от сердца моего.
Всего мя исцели, его же змий уязви,
зубы своими ядовитыми.
И даждь ми неуклонно
к божественным стезям шествовати.
Тебе светлую Свещу, и Свещник,
в Ней же Огнь Божества вселься,
просвети нощною одержимых тлею,
Нескверная, чтем вси,
благословяще, Благословенная, Рожество твое».
Некоторые малопонятные слова:
Чтый – считающий, счисляющий.
Стопы – шаги.
Жилища – в данном случае: остановки, станции.
Путь животный – путь жизни.
Рукоять – плод, урожай.
Ти – твой.
Нощною тлею – ночью истления, т. е. смерти.
Четверг 1-й недели Поста. 9 (22) февраля. Св. мученика Никифора
Прп. Ефрем Сирин. Из слова 40-го «О покаянии»
«Сошедый Господь от недра Отча, и быв нам Путь спасения, о покаянии учит ны, блаженным и божественным Его гласом, глаголя:
«Не приидох призвати праведных, но грешных на покаяние».
И паки: «Не требуют здравии врача, но болящии».
Аще аз есмь сие глаголяй, - николи же не послушай мене. Аще ли Сам Христос, - то почто нерадиши, леняся о животе?
Аще же имаши внутрь уду струпы неисцельны, от помысл и деяния, - то почто нерадиши о тайных струпех, не хотя показати врачу струпов, да тя исцелит?
Доколе имаши своего помысла леность, и нерадя о своем струпе, да вящше будет гнил без исцеления?
Почто, любимиче, себе возненавидел еси, не хотя показати тайных твоих струпов?
Что боишися врача? Несть яр, ни нагл, ни безмилостив,
ни требует железа, ни болезненнаго жжения, ни лютаго чарования: словом бо единем целит.
Аще хощеши, приступи к Нему, - блага исполнен есть и милосердия.
Тебе ради от недра Отча сниде.
Тебе ради воплотися, да к Нему приступиши без страха и без сомнения.
Тебе ради вочеловечился есть, да исцелит тя от лютых струпов.
Со многою любовию, и со многою благостынею призывает тя к Себе.
Приступи, грешниче, удобь – и исцелей, отверзи от себе греховную тягость.
И молитву принеси, и слезы пролей на твою гнилость.
Таков бо есть небесный Врач, - слезами и воздыханьми исцелит струпы.
Приступи к благому врачу, принося слезы – добраго врачевания.
Тако бо хощет небесный Врач – исцелити когождо своими слезами.
(…) Потщися, грешниче, прежде даже не затворится дверь.
Не ждет бо се время твоея лености надолзе,
ни дверь же сия, зрящи тебе ленива, ждет, нерадения твоего дельма.
Почто возненавидел еси живот твой, окаянне?
Что есть выше души твоей, человече?
Ты же, о, грешниче, о сей нерадил еси.
Не веси ли, любимиче, в кий час повелит небесный Врач затворити дверь покаяния? Приступи, молю тя, потщися цел быти.
Солнце постигло есть вечернюю годину, но тебе ради ожидает, да постигнеши обитель…»
Стихеры на стиховне вечера, глас 2
«Омрачена мя лестию борца, Христе мой, просвети, -
Иже омрачивый, на кресте вися, солнце иногда,
и просветивый верным свет
истиннаго оставления яве.
Яко да шествующе во свете Твоих повелений,
достигну чисто Воскресения Твоего зарю спасеную.
Яко же лоза, на древе вися,
вином нетления напоил еси концы, Христе.
Тем же вопию: пиянством мя греховным
люте омрачаема присно,
сладостию умиления истиннаго напоив,
постити ми ся от сластей
ныне укрепи, Спасе, яко Бог преблагий.
О, Креста Твоего силы! Сей процвете церкви воздержание,
иже во Едеме иногда Адамово невоздержание из корени исторг.
Смерть убо оно принесе человеком.
Но сей нетленно источает безсмертие миру,
яко из источника иного райска,
излиянием Твоея животочныя крове, вкупе же и воды.
Отнюду же вся оживотворишася.
Им же нам постную пищу, Христе, услади,
Боже Израилев, имеяй велию милость».
От Притчей чтение.
«…Помышляй добрая пред Богом и человеки. Буди надеяся на Господа от всего сердца. О своей же премудрости не возносися, во всех путех своих познавай ту, да исправляет пути твоя, нога же твоя (да) не претыкается. Не буди мудр о себе. Бойся же Господа, и уклонися от всякого зла. Тогда исцеление будет телеси твоему, и попечение костем твоим. Чти Господа от своих праведных трудов, и начинай Ему от своих плодов правды, - да наполнятся сокровища твоя насыщения пшеницы, вино же точила твоя (да) источают».
Некоторые малопонятные слова:
Внутрь уду – внутри.
Надолзе – в течение долгого времени.
Дельма – ради, для.
Година – час.
Лесть – обман.
Борец – здесь: противник, враг, т.е. диавол.
Оставление – прощение.
Яве – здесь: на самом деле.
Спасеный – спасительный.
Отнюду же – откуда, отчего.
Начинай – здесь: приноси начатки, жертвуй первые плоды.
Сокровище – хранилище.
Точило – приспособление для выжимки виноградного сока.
Пятница 1-й недели Поста. 10 (23) февраля. Св. священномученика Харлампия.
Прп. Ефрем Сирин. Из слова 100-го.
…Брате мой, (…) потщися присно чтению прилеплятися,
да тя научит, како избежати подобает сетей вражиих,
и постигнути жизнь вечную.
Исправляет бо почитание божественных Писаний ума прельщена,
и дарует ему разум к Богу.
Пишет бо: «Упразднитеся и разумейте, яко аз есмь Бог» (псалом 45).
Слышиши ли, брате мой, яко разум Божий приемлет –
празднуяй в божественных Писаниих истинным сердцем?
Тем же не ленися, брате, о души своей,
но празднуй чтением и молитвами, яко да просветится помысл твой,
яко да будеши совершен и весь цел, и ничим же сый недостаточен.
Инии убо хвалятся речми, еже беседовати пред боляры, князи же и цари.
Ты же хвалися пред ангелы Божиими,
беседуя со Святым Духом божественными Писаньми, -
Дух бо Святый глаголяй Ти есть.
Потщися убо беседовати, в божественных книг Писаниях,
и терпеливо потерпи в молитвах.
Елико убо беседуеши Богови ими, толико освящает ти ся душа, и тело, и ум.
Сие убо веждь, брате, яко внегдаже аще беседуеши, в божественных книг Писании, - освящаешися.
(…) Егда же чтеши, с прилежанием и болезнию чти, во мнозе устроении.
Не мимо ходя стихи, и не тщися токмо листов миновати, но, аще есть потреба, не ленися, но и дважды, и трижды, и множицею стих пройди, яко да разумееши силу его.
Егда же хощеши почести, или чтущаго послушати, прежде помолися Богу, глаголя: «Господи Исусе Христе, отверзи ми уши и очи сердца моего,
еже слышати слово Твое, и разумети е, и сотворити волю Твою,
яко пресельник аз есмь на земли.
Господи, не скрый от мене заповедей Твоих,
но открый очи мои, и увем чудеса от закона Твоего.
На Тя бо уповаю, Боже мой, да Ты просветиши сердце мое».
(…) Мнози бо прельстишася, надеющеся о разуме своем,
и наричущеся премудри, обуяша, не разумеюще писанных,
и впадоша во власфимию, рекше в хулу, и погибоша.
Аще же убо внегда начнеши чести, и обрящеши слово двоеразумно, -
блюдися, о, брате, да тебе не научит лукавый глаголати в себе:
«Яко не тако есть, якоже глаголет слово се. Како убо может сице быти и сицевая?»
Не веруеши ли Богови?
Веруй убо словесем Его, и глаголи (…):
«Аз вем, яко словеса Божия – словеса пречиста суть,
и яко сребро раждежено и искушено земли, и очищено седмерицею.
И ничто же в них развращенно, ни стропотно, но вся блага суть
пред разумевающими праве, и обретающими ведение.
Аз же неразумен сый, и не сведе.
И верую убо, яко духовна суть Писания. Глаголет бо апостол, яко закон духовен есть».
(…) Воззри на небо и рцы: «Господи, верую словесем Твоим,
и не прекословлю, но надеюся словесех Святаго Ти Духа.
Ты убо, Господи, спаси мя, яко да обрящу благодать пред Тобою.
Аз бо иного не ищу, но токмо спасения…»
Канон-трипеснец прп. Феодора Студита. Глас 2
Ты на месте Лобнем
плотию распятися изволил еси,
едине Безсмертне,
человеч род обезсмертьствуя и воображая, Господи.
Страстей Твоих досаду
тварь вся зрящи, пременяшеся, Господи.
Июдеом плачущим убийства,
но претерпе, - спасти всяческая.
Мира и иже в мире радостно отрекшиися,
ныне, – яко Христу сраспинаеми, –
претерпим досаду и ругание,
и другая, да с Ним благопрославимся.
Тернием венчався,
и одеждею от багряницы оболкся,
явился еси, Христе, краснейши добротою
паче всех сынов человеческих, славою облиставая.
Желчь и оцет пив, две струи проливаеши – живота и нетления –
из божественных Ти ребр,
еже верою Тя поющим
и славословящим, Христе, во вся веки.
Некоторые малопонятные слова:
Увем – узнаю.
Власфимия – богохульство.
Двоеразумно – двусмысленное, понимаемое в разных смыслах.
Убо – итак, же.
Раждежено – расплавленное.
Сведе – знаю.
Воображая – возвращая в прежний образ, или: изменяя по своему образу.
Оцет – уксус.
Живот – жизнь.
Суббота 1-й недели Поста. 11 (24) февраля.
Служба св. великомученику Феодору Тирону. Память св. священномученика Власия, еп. Севастийского, прп. отца нашего Димитрия Прилуцкого, вологодского чудотворца, св. благоверного князя Всеволода, нареченного во св. крещении Гавриила, псковского чудотворца.
Пролог. Слово о возгребавшем мертвыя, и паки спасшемся покаянием.
Поведаше Иоанн, игумен монастыря Гиганта, иже во Иеросалиме:
Прииде ко мне некто юноша, глаголя: «Бога ради, приими мя. Хощу покаятися». Се же глаголаше со многими слезами. Аз же видев его зело сокрушена, глаголах ему: «Что ради прииде в толико смирение, повеждь ми, чадо, вину, - и имать Бог помощи Ти».
(…) Тогда, удержався от горькаго того вопля, начат глаголати: «Аз, господи отче, всякого греха исполнен есмь, недостоин сый небу и земли.
Сущу ми во граде моем, слышах, яко старейшины града дщи девою умре, и погребена бысть во многоценных ризах вне града. Аз же, се слышав, от обычая зла идох нощию ко гробу. И, влез во гроб, начах совлачати ю. И, яко совлекох все, и льняныя срачицы не оставих. И изобнажив ю, яко рожену.
И хотех уже из гроба излести, и воздвигшися, ят мя левицею за десную мою руку.
И глагола ми: «Человече! Тако ли ти годе – обнажити мя? Не убоя ли ся Бога?
Ни ли устрашися суда будущаго, и по делом воздания? Почто общаго не постыдеся естества, но, християн(ин) сый, тако велел еси стати мне пред Христом?
Ни ли женьскаго устыдеся естества? Ни ли ты от жены рожден еси? Неужели свою матерь со мною укорил еси? И кий ответ, окаянный человече, Богови даси за мя в страшный день? Яко живе мне сущи, не виде человек лица моего. Ты же по смерти обнажил мя еси. Люте тебе, человече, - в каково прегрешение впаде! Или како сима рукама приимеши пречистое Тело и честную Кровь Господа нашего Исуса Христа?»
Аз же дивився, крепко держим, едва трепеща, глаголах ей: «Пусти мя, и по сем не сотворю того». Она же рече ми: «Яко хоте, влез еси зде, и яко же хощеши, не изыдеши отсюду, но гроб сей общ будет нам. Но не мни, яко скоро имаши умрети, - но на многи дни зле мучим, предаси душу свою».
Аз же кленяхся Вседержителем Богом – паки не сотворити того, и многи излиях слезы.
И отвещавши, рече ми: «Аще хощеши избыти беды сея, даждь ми слово, да аще тя отпущу, - яко не токмо сих останешися окаянных грехов своих, но да и мира отвержешися, и будеши мних, и покаешися, о них же согреши, и работаеши Христови».
Аз же кляхся: «Тако ми Бога, хотящаго изяти душу мою, яко от часа сего нейду в дом мой, но отсюду в монастырь пойду».
Тогда рече ми девица: «Одежи мя, яко же мя еси обрел».
И се, облекшу ми, паки возлегши, успе».
Сия же слышав аз от юноши, и поучив его о покаянии, остригох его, и облекох во мнишеский образ. И заклепах его в пещере внутрь ограда, и вельми хвалив Бога, подвизався о своей души. И, неколико пребыв в покаянии, прием извещение от Бога, яко прия прощение от грехов, и мало поболев, преставися к Богу – в вечную жизнь.
Некоторые малопонятные слова:
Возгребати – раскапывать.
Гиганта – название монастыря.
Вина – причина.
Сущу ми во граде моем – когда я жил в своем городе.
Дщи – дочь.
Гроб – гробница, склеп.
Совлачати – раздевать.
Срачица – рубашка.
Ят – взяла, схватила.
Левица – левая рука.
Годе – угодно.
Сима рукама – этими руками. Рассказ относится к тем временам, когда мирян причащали не посредством лжицы, но вкладывали Тело Христово в руки причащающемуся, а Кровь давали испивать из чаши.
Останешися – оставишь.
Тако ми Бога – клянусь Богом.
Хотящаго изяти душу мою – Того, кому предстоит взять у меня мою душу.
Заклепах – я закрыл, затворил.
Неделя 1-я Поста. 12 (25) февраля. Воспоминание торжества православия. Память св. отца нашего Мелетия, архиепископа антиохийского, и св. отца нашего Алексия, митрополита Московского и всея Русии, чудотворца.
Кондак недели, глас 8
«Неописанное Слово Отчее из Тебе, Богородице, написася плотию.
И оскверньшийся образ, в древнюю красоту, божественною добротою смеси.
Но, исповедающе спасение, делом и словом сие воображаем.»
Буквальные переводы гимнографических текстов на современный русский язык обычно бывают недостаточными, ибо требуют дополнительного богословского и историко-филологического истолкования. Попытаемся кратко объяснить смысл кондака Недели православия.
Слово Отчее – Божественный Логос, Единородный Сын Божий – называется «неописанным», ибо Оно, как Бог, непостижимо в Своей сущности и ничем не ограничено. Приняв же человеческую телесность от Пречистой Девы Марии, Слово Божие становится «описуемым», - чувственно воспринимаемым, осязаемым, зримым, подобно слову человеческой речи, написанному буквами.
Воплощение Слова в лице Богочеловека Исуса Христа, и весь Его спасительный подвиг, вплоть до распятия и воскресения, – послужили восстановлению человека, сотворенного по образу Божию. Этот образ, оскверненный грехопадением Адама и бесчисленными грехами его потомков, явился восстановлен в «древней (т. е. изначальной) красоте», причем с избытком, - ибо во Христе человечество соединилось с Божеством. А верой во Христа, приобщением Его благодати через купель крещения и причастие Его Тела и Крови, и всей жизнью по образу Христову, уподобляясь Ему в следовании Его заповедям, - христианин становится «богом по благодати». Так в Новом Завете чистота первозданного человека становится «смешанной», т. е. нераздельно соединенной с «божественной добротой (красотой)».
Мы, исповедающие спасение во Христе, изображаем, т. е. исповедуем это великое Божие благодеяние «делом» - деятельным служением и подвигом, и «словом» - учением. В данном случае, речь идет о богословском обосновании возможности изображать плотский облик Христа и Его святых. Именно это отвергали иконоборцы, основываясь на том, что в лице Христа Бог нераздельно соединен с человеком, а Божество неизобразимо. Автор кондака возражает: Слово Божие Само захотело стать изобразимым, ради нашего спасения приняв от Пречистой Девы человеческую плоть.
Икос
«Се еже смотрения таиньство,
еже пророцы божественне вдохновени бывше,
нас ради, иже на кончины веком достигших,
и получивших сего осияния.
Разум же божественный его ради вземше,
единого Господа Бога знаем, в триех составех покланяемаго,
и Тому единому служаще,
едину веру и едино крещение имуще,
во Христа облекохомся.
Но, исповедающе спасение, делом и словом сие воображаем.»
Многие песнопения службы в Неделю православия посвящены пророкам Ветхого Завета. С одной стороны, это больше раскрывает контраст между поклонением Богу до воплощения Слова и тем «служением в Духе и Истине», которое мы приняли через веру в Воплотившегося Бога. Подчеркивается исполнение, завершение их пророчеств в пришествии Самой Истины. С другой стороны, отмечается, что и пророки видели славу Божию, видели грядущее пришествие на землю Спасителя в чувственно воспринимаемых и выражаемых образах.
Некоторые малопонятные слова:
Воображаем – здесь: изображаем.
Смотрение – промысел (Божий).
Понедельник 2-й недели Поста. 13 (26) февраля. Прп. отца нашего Мартиниана.
Каноны-трипеснцы прп. Феодора Студита. Гласы 4 и 6
«Воду пиющи, никто же изумися.
Яви же ся Ное наг, вином искушься.
Семена же злобы Лот оттуду раждает.
Бегай, о, душе моя, сих подражания,
Христа поющи во веки.
Постимся не враждующе, вернии!
Насладимся любве неложныя.
Напитаем нищия хлебом,
божественною напитающеся благодатию.
И слезами слезы угасим будущаго ответа.
Ныне зло постражем, яко Христови воини.
Елико бо время мимо ходит, -
венцы плетутся подвизающимся,
их же воздаст Христос,
егда придет со ангелы на землю
судити всей земли.
Пост Моисея – боговидца показа,
Илию паки – огнеоружника,
Павла же, душе моя, - страшна небошественника.
Тем же постимся от страстей, -
и на высоту безстрастия и мы восхитимся.»
От пророчества Исаина чтение:
«Тако глаголет Господь: возсияет Бог в день он во свете, со славою, на землю, - прославити и вознести останки Израилевы. И будет: останок Израилев в Сионе, и останок иже во Иеросалиме – святи нарекутся вси, написавшеся в жизнь во Иеросалиме. Яко отмыет Господь скверну сыновом и дщерем Сионьским, и кровь Иеросалимскую очистит от среды их…»
Некоторые малопонятные слова:
Изумися – потерял ум. Далее приводятся примеры, когда неумеренность в вине доводила до грехопадения даже праведников – Ноя и Лота.
Боговидца, огнеоружника, небошественника – автор приводит обратные примеры сподобления благодати «разума Божия» через пост – Моисея, Илию, Павла.
Будущаго ответа – будущего Страшного Суда.
Постимся, восхитимся – эти слова даны не в изъявительном наклонении, как утверждение, - а в желательном. Надо понимать так: «давайте будем поститься от страстей, чтобы вознестись на высоту безстрастия»
Вторник 2-й недели Поста. 14 (27) февраля. Прп. отца нашего Авксентия. И прп. отца нашего Мароя.
Канон-трипеснец прп. Феодора Студита, глас 8.
Истинным постом постимся Господеви:
яко брашном воздержание, - языка, ярости и лжи,
и всякия иныя отчужденныя страсти,
да чисти Пасху узрим.
Ты Самуйла израстил еси плод, посте.
Ты воздои Сампсона – великаго храбра.
Ты совершаеши священники и пророки.
Ты и нас освяти, поющих тя.
Пресветлаго, Господи, Твоего единоначалия
светлыми сияньми ум наш облистая,
от прелести многоразличныя обращаеши нас,
к единому обожению.
Имуще Дух Святый – посту гостителя богатна,
Того даров насытимся,
и, спешно питающеся,
Того воспеваем – Бога нашего.
Приведенный фрагмент канона (9 песнь) отличается оригинальными чертами. Во втором тропаре автор обращается к посту, как к одушевленному существу. А в последнем тропаре называет Духа Святого «богатым гостем» поста, угощающего постников сладкой пищей Своих даров.
Стихера на стиховне вечера, глас 3.
Иже плотию распенся, Господи,
и с Собою распен ветхаго нашего человека,
копием же прободен в ребра,
и человекогубца спробод змия!
Пригвозди страсе Твоем плоть мою,
да Твою зря страсть,
воздержно препровожу постное предложение.
Не точию утробу,
но и других грех вход удержавая,
сокрушением сердца
и духа смирением пожру Тебе
о преже бывших ми согрешениих,
от них же мя избави, Человеколюбче.
Пролог:
Память прп. отца нашего Кирила философа, учителя словенскаго
«…Посем (после проповеди среди хазар) иде в Моравы, и многи научи веровати Христови. (…) Посем иде в Болгары, проповедая Христа. Тако же и в Словены прешед, вся грады научи вере Христове, и по Дунаю. И сотвориша и (т. е. его) епископа в Канаоне граде, и молиша и, да научит я (их) своим им языком книгам. Он же, постився четыредесять дний, и к Богу моляся, и написа им тридесять и осмь слов (букв). И тако научи я словенским языком книг. И сего ради словеньский учитель наречен бысть. И тако пожив, чудеса сотворь, и в старости добре ко Господу отъиде. И погребен бысть в Канаоне граде».
Размышления дилетанта
Увы, некоторые сведения из приведенного фрагмента не соответствуют тому, что мы знаем о св. Константине-Кириле из всех других источников: это смерть его в «добре старости», и погребение его в «Канаоне граде». Кирилл скончался в возрасте всего 43-х лет в Риме и погребен в базилике св. Климента. Здесь же сохранилось самое раннее его изображение – в квадратном, а не круглом нимбе, с которым, по тогдашнему обычаю, изображались почитаемые, но еще не прославленные во святых, люди. Интересной деталью этого «портрета» является головной убор Кирилла. Из того, что нам известно, он более всего напоминает собой белый клобук русских архиереев. С таким клобуком на древних иконах изображаются не только московские митрополиты и новгородские архиепископы, но и древние епископы Ростова, и другие русские святители. Не может ли это быть подтверждением того, что полулегендарное сказание Пролога свидетельствует правду о епископском достоинстве просветителя славян?..
Некоторые труднопонимаемые слова:
Храбор – герой.
Спешно – с пользой.
Спробод – пронзив вместе с собой.
Страсе – к страху (это случай использования т.н. местного падежа, ныне не существующего в русском языке).
Предложение – здесь: предстоящее время.
Пожру – принесу жертву.